rosemann rosemann
9140
BLOG

Jerzy Stępień, prawny ignorant

rosemann rosemann Polityka Obserwuj notkę 129

Właśnie oglądam w TVP Info rozmowę pani Racewicz z prof. Jerzym Stępniem, którzy bardzo ostro wypowiada się na temat obecnej władzy i dzisiejszego wyroku Trybunału Stanu. Wypowiada się z wyżyn swego prawnego autorytetu. A ja słucham z otwartymi szeroko ustami.

Najpierw, zanim zaczęło się to, od czego zaczynam tekst, obejrzałem kilka rozmów z których wniosek był taki, że telewizje są obecnie pełne dziennikarzy i komentatorów, którzy toczą zażarte dyskusje na tematy, o których nie mają zielonego pojęcia. Najdobitniej było to widać w komentarzach, które dzisiejsze orzeczenie o niekonstytucyjności przepisu  pozwalającego na ponowny wybór sędziów, których kadencja upłynęła na początku listopada odnosiły do dokonanego przez PiS wyboru 5 sędziów. Wiedza o tym, że owi sędziowie wybrani zostali w oparciu o ustawę autorstwa  pana Rzeplińskiego i jego kolegów, przyjętą przez koalicję PO – PSL a nie pisowską nowelę dla komentatorów zdaje się być czarną magią nie do ogarnięcia. Dotyczy to także polityków opozycji, z których część legitymuje się jakoby prawniczym wykształceniem.

No ale wyksztalcenie wykształceniu nierówne. Bywa i tak, że ktoś z formalnym prawniczym wykształceniem nie umie poprawnie CV sformułować nie mówiąc o odrobinę choćby poważniejszych pismach.

Ale są także osoby, o których wiadomo, że to prawnicy pełna gębą.

Jednym z takich „prawników pełna gębą” zdawał się być Jerzy Stępień.

U pani Racewicz ostro, chyba nawet zbyt ostro wypowiadał się o sytuacji po dzisiejszym orzeczeniu. Wypowiadał się zdecydowanie bardziej jak publicysta niż prawnik. I do pewnego momentu moje wrażenie, że nie do końca wie on co mówi a raczej o czym mówi składałem na karb jego emocji. W których rzucał takimi słowami jak „farsa”. „marionetki”, „spektakl”. Zatem moje wrażenie, że się Stępniowi, tak jak i tym wcześniej przywoływanym ignorantom, pomyliły ustawy i związane z nimi fakty odnosiłem do tego, że się zbyt mocno prawny ekspert zaangażował po jednej ze stron.

Jednak w pewnym momencie Stępień pozwolił sobie na nieco konkretniejszy komentarz dotyczący obecnej władzy i jej posunięć. Zaznaczając, że jest specjalistą między innymi od samorządu terytorialnego zwrócił się do prowadzącej „Czy wie pani co mi moi studenci opowiadali o ustawie dotyczącej 500 zł na dziecko? Otóż powiedzieli mi, że te pieniądze będą wypłacać gminy jako zadanie własne. Wie pani co to oznacza? Że gminy będą musiały podnosić podatki od nieruchomości!

Przyznam, że mnie zatkało. A moja szczeka odbiła się kilka razy od podłogi. Zatkało mnie, że pan „specjalista od samorządu terytorialnego” nie ma pojęcia czym są zadania własne gminy. A raczej jak i z czego są one przez gminy pokrywane. Wie to co zdolniejszy gimnazjalista, wie to każdy prosty referent zatrudniany w gminnej księgowości. O czymś takim jak subwencja ogólna stanowiąca podstawę gminnych finansów oraz finansujących zadania własne gmin dotacjach celowych chyba specjalista Stępień nie słyszał. I chyba wydaje mu się, że zadania własne muszą być pokrywane z dochodów własnych gmin. Takich jak podatek od nieruchomości, od psów, oplata targowa.

I to jest dramatyczne odkrycie, porównywalne z odkryciem np. że Ernest Hemingway po prostu nie umie czytać i pisać. Wiedza o zadaniach własnych gminy, do których należą także zadania związane z pomocą rodzinie i wsparciem socjalnym to wiedza na poziomie elementarza. Zadanie takiego pytania licealiście w trakcie kursu wiedzy prawnej byłoby przez niego pewnie potraktowane jako powód do obrazy.

Zdumiewające jest już to, że źródłem wiedzy specjalisty od prawa ustrojowego w sprawie, w której wygłasza on stanowcze i zdecydowane sądy są ploteczki jego uczniów. To, że nie ma on pojęcia z jakich źródeł są finansowane zadania własne samorządów jest szokujące i dramatyczne.

ps. Wypowiedź Stępnia odtworzyłem z pamięci.

psII:

A tu już spisane z nagrania:

Moi studenci mi ostatnio powiedzieli na administracji, ze te 500 zł to mają wypłacać gminy jako zadanie własne, czyli ze środków własnych i że pozwala się czyli nakazuje się gminom podniesienie podatków od nieruchomości żeby miały pieniądze na wypłacenie tych zasiłków.”

http://www.tvp.info/23029862/prof-stepien-nowo-wybrani-sedziowie-tk-to-marionetki-zamach-stanu-juz-sie-dokonal

na początku 2 minuty nagrania

rosemann
O mnie rosemann

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka